Tuesday, December 11, 2012

✿ Passport ✿

Salam. Pehhhh lama gila tak update blog ni. Last entry april 2012 kot. So entry kali ni aku nak share cerita tentang  PASSPORT. As we know, passport sangat la penting bukan saje untuk ke Lombok malah ke semua negara lain. So, meh aku share procedure nak buat mende ni...

 
  • Korang kena tahu pejabat imigresen yang korang nak pergi. Aku buat kat Pejabat Imigresen Muar. Pegawai diorang mesra plus hensem! Mesti dapat diskaun la if renew nanti. lalala..
  • Make sure korang bawak dokumen yang diperlukan :
     A.    2 KEPING gambar berukuran passport yang belakang biru tu.
     B.     KAD PENGENALAN.
     C.     DUIT – RM100 untuk 1 TAHUN. RM300 untuk 5 TAHUN.
  • Sampai kat pejabat imigresen tu, korang serahkan dokumen and nanti diorang bagi nombor.
  • Nanti bila nombor korang dipanggil, diorang akan tanye nak buat passport bape tahun then cek tinggi. Haa jap nak bagi tahu ni. Ehemm..tinggi aku tak berubah dari sekolah dulu. Haihhh.
  • Pastu duduk jap tunggu diorang panggil lagi untuk buat pembayaran.
  • Pastu tunggu dan tunggu lagi sampai passport korang siap. Nanti diorang panggil and bagi passport korang tu. ok dah bole balik!
Ni gambar passport meoww dari google ye anak-anak.
Mesti korang nak tahu kan lama ke dak mende ni. Actually 1 JAM je BUT if ramai, amek berjam-jam gak la. For more info, kelik ni Admin Comel!
Ok nak sambung tengok Istanbul Aku Datang. XOXO. Cehh cam Lisa Surihani aka Dian kan kan kan. Kbaiii.