Friday, April 20, 2012

✿ Cokelat Cupcakes ✿

Salam. Entry kali ni aku nak share cara-cara nak buat steamed chocolate cupcakes or cokelat kek cawan kukus. Macam tak kena je. Jap, urmm kek cokelat cawan kukus? kek cawan cokelat kukus? Ape-ape jela. Aku dah try buat empat kali and mama aku cakap SEDAP ♥ . Haha. Mama aku yang cakap bukan aku. Aku dapat resipi ni dari mak ngah aku. Thanks! ♥ .


Ni bahan-bahan nak buat cupcake ye.

Cara-cara nak buat ye kawan-kawan :

1. Masukkan telur dan gula ke dalam mixer. Gaul sehingga menjadi warna putih.
2. Masukkan bahan-bahan lain KECUALI air panas ke dalam mixer dan gaul sehingga sebati.
3. Masukkan air panas yang MENGGELEGAK ke dalam mixer dan gaul sekali lagi sehingga sebati.
4. Tuangkan adunan ke dalam acuan TAPI jangan full ye sebab nanti time kukus adunan akan naik.
5. Kukus selama 15-20 minit.
Ok tips. Mama cakap, if nak tahu dah masak or belum. Amek lidi then cucuk dekat tengah-tengah kek. If adunan melekat dekat lidi maknanya belum masak lagi ye.

Then, korang boleh guna flavour lain jugak macam keladi ke pandan ke. Ikut cita rasa ye. Urmm tetiba kan aku rasa kan nanti time tunang and kahwin, aku nak buat cupcake ni as hantaran lah. Macam good good je kan. Haha kbaii ♥.


Aku tak sempat amek gambar. Ni gambar hiasan semata-mata dari google.