Wednesday, December 12, 2012

✿ Asam Pedas Johor ✿

Salam. Korang pernah rase asam pedas tak? Biasenye asam pedas ni peymes kat negeri Melaka. Pedas dia memang kaw kaw lah wehh. Tapi entry kali ni aku nak share lah cara-cara nak masak asam pedas ala-ala negeri Johor, tempat aku dibesarkan ni.

Ni bahan-bahan yang diperlukan ye.

Cara-cara nak masak :
1.      Blend bawang merah, bawang putih, cili kering dan halia. Sape suke pedas, tambah lagi lah cili kering tu ye.

2.     Tumis kesemua bahan yang diblend tadi dalam periuk sampai naik bau.

3.     Masukkan air asam dan daun kesum ke dalam periuk dan tunggu sehingga mendidih.

4.     Masukkan ayam atau ikan ke dalam periuk dan tunggu lagi sehingga medidih. Untuk korang yang pencinta ikan, pelbagai jenis ikan yang korang bole guna. Contoh yang peymes : ikan sembilang, ikan pari, ikan duri dan ikan mayong.

5.     Lastly, masukkan bendi, garam, gula or secubit rasa dan tunggu dan tunggu lagi sehingga mendidih. Siap! Ok jap. Selain bendi, korang bole gune sayur lain gak macam tomato dan terung.

 
Incik google bagi gambar ni.

Setiap orang lain cara masaknye and ni cara mama aku masak. Mama biasenye if masak mende ni, dia akan gune ayam sebab aku bukan pencinta ikan especially ikan pari. Aku anti ngan ikan ni. Ok full stop!
Ni aku nak share tips pulak. Untuk korang yang freshie cam aku ni, if korang masak gune ikan, lepas basuh ikan tu bersih-bersih, rendam dulu dalam air asam or limau biar hilang bau hanyir.

So, sape yang nak try masak tu selamat memasak lah ye. Kbaii.